Zdroj VN 20kV

04.10.2015 19:57

Při pokusech s flyback budiči mi umřely desítky tranzistorů a traf. První funkční VN zdroj se mi podařilo sestrojit z trandu KD502, odporu 120R, kondenzátoru 470nF a VN trafa z teslácké barevné televize. Tento zdroj byl hodně nespolehlivý, chtělo to trefit přesný počet závitů aby se rozkmital. Nejlepšího výsledku jsem dosáhl s trandem BU508. Ten mi odešel když jsem ho omylem přepóloval. Tak jsem si řekl, že to chce pořádný zdroj. Jako oscilátor jsem použil starou dobrou 555 a pro spínání mosfet IRF740 ze zničeného měniče. Pak byl problém sehnat VN trafo. IHVT nemám rád, jsou nekompaktní a často jim odchází sekundární část. Pohrabal jsem se v DPS z různých přístrojů a našel jsem desku z kopírky, na které byla 4 VN trafa, která dávala na výstupu 3kV. Připojil jsem jedno k budiči a tahal jsem asi 3mm výboje. (1cm=20kV) Pak mě napadlo zapojit druhé trafo. Primár jsem připojil paralelně k tomu prvnímu a sekundáry sériově. Pak už jsem tahal 1cm výboje. (cca 20kV) Ještě jsem ho zabudoval do kasle od PC zdroje a bylo hotovo :D