Miniaturní samokmitající teslův transformátor

06.03.2017 21:09

Předchozí mini teslův transformátor na principu obvodu "slayer exciter" uměl sice rozsvicet doutnavky a zářivky na dálku, ale já bych radši výboj. Takže jsem se rozhodl zkusit udělat o trochu větší, ale s tím že už by byl i výboj. Nejdříve jsem navinul sekundár. Ten má vinutí vysoké 65mm, na průměru 22mm drátem 0,2mm a má cca 260z. Jeho rezonanční frekvence je cca. 6,72MHz. Pak jsem teprve začal přemýšlet o celkovém zapojení. Požadavky byly, aby byl napájen napětím do 30V a onen výboj :D První co mi padlo do oka byl driver s 4046, ale ten mi nechodil na takovéto frekvenci. Po zkoumání různých zapojení jsem si řekl, že dám ještě šanci tomu zapojení "slayeru". Takže jsem to naplácal na bastldesku a a zapl. Opět se pouze rozvěcely doutnavky v blízskosti, ale výboj žádný. Po delším laborování mě napadlo použít tento obvod pouze jako budič, a koncový stupeň udělat s mosfetem. Po nějáké době ladění do rezonance jsem si řekl že by to mohlo stačit. Výboj sršel 3-4mm do vzduchu :) Jinak základ obvodu je převzat ze stránek tefatronix.g6.cz. Mosfet je IRF640, ale funguje i s IRF510. Primár má 3,5z. drátem 0,7mm. S hodnotami součástek je nutné si pohrát. Tesláček dobře pracuje již při 6V.

Schéma zapojení:

 

Finální verze:

Video: www.youtube.com/edit?o=U&video_id=1iqZWN7jIJg