Fuzz s germaniovými tranzistory

04.04.2017 18:14

Rád experimentuji s kytarovými efekty, ale nejvíce mě lákala konstrukce s germaniovými tranzistory. Na netu jsem našel zajímavé zapojení s dvěma PNP Ge trandy a rozhodl jsem se že ho vyzkouším. Vyhrabal jsem pod postelí dva ruské trandy MP-41 z rádia VEF204, připájel soušástky na bastldesku a připojil do zdroje. Nejdříve jsem na vstup zapojil generátor a na výstup osciloskop. Na obrazovce osciloskopu se objevil prapodivný průběh (viz. obrázek 2), tak jsem byl zvědavý jak bude znít. Takže jsem zapojil kytaru a moje oblíbené "kombo" a to rádio RIGA 103. Hrábl jsem do strun a nestačil jsem se divit jak sakra dobrý zvuk má. Takže jsem se rozhodl dát tomu nějáký kabát a hodit to na tišták. A v hlavě už jsem měl vymyšlené jak by to mělo vypadat, hlavní bylo aby to už bylo jako pedál, tzn. aby měl nožní spínač. Ten se mi podařilo sehnat v místním elektru. A teď něco o samotné konstrukci. Krabička je z 1,5mm hliníku, boky ze smrkového dřeva, opáleného, obroušeného a zalakovaného. Pak jsem dostal nápad, že z boku vypiluji nápis "FUZZ" který by se po sešlápnutí pedálu rozsvítil. Vzal jsem papír a tužku, našel jsem nějáký jednoduchý pěkný font písma a na monitoru okreslil nápis (nemám tiskárnu). Nápis na papíře jsem pak skalpelem vyřízl, přiložil na bok krabičky a liháčem obtáhl a vybarvil. Zpočátku jsem si říkal že to nebude možné vypilovat, ale pak jsem sebral odvahu, co nejvíce odvrtal vybarvenou plochu a cca. po dvou hodinách pilování byl nápis na světě a myslím že se povedl, no posuďte sami. Na podsvícení je použit kus plexiskla co se dává na podsvícení LCD displayů. Abych pravdu řekl, tak více námahy a času mi zabralo a by to nějak vypadalo, než samotná elektronika. Udělal jsem jednouchý tišťák a osadil ho. Pak přišlo na řadu lakování. Rozhodoval jsem se mezi několikami barvami, nakonec zvítězila "sloní kost". Ukázalo se, že se hodí k opálenému dřevu. Na závěr, zkoušel jsem ho i s basovou kytarou, zněl také dost dobře, a úplně nejlépe zní s humbuckery. Tady máte schém a pár fotek. 

Schéma zapojení: