Elektronkový distortion

12.01.2017 20:26

Elektronková verze efektu zkreslení k el. kytaře. Zde je vidět že elektronky nemusí nutně pracovat s vysokým napětím a i při nízkém napětí pracují poměrně dobře. Samozřejmě záleží na typu elektronky. Já použil oblíbenou ECC85. Doladil jsem odpor do mřížky (předpětí) aby jsem docílil požadovaného zkreslení. Ideální hodnota byla 150K. Napájecí napětí je v rozsahu 10-30V. Já jsem chtěl "pedál" napájet jedním napětím, a tak jsem použil na stabilizaci žhavení 7805, což je poměrně horké řešení, ale to nevadilo, protože šasí je plechové a dobře poslouží jako chladič. Dále je tam ještě 7815 na stabilizaci anodového napětí. Potenciometrem P1 se nastavuje úroveň zkreslení, P2 tón a P3 hlasitost (tzn. logaritmický). Já efekty nedělám jako pedály s tlačítkem, protože zatím nejsem ve hře na kytaru na takový úrovni abych potřeboval přepínat čistý/zkreslený, takže vzádu je jenom vypínač. Funguje velice skvěle, nevím proč by si někdo kupoval efekt za x tisíc, když si ho doma může vyrobit jak se říká "kastm mejd" a ještě k tomu lepší kvality a prakticky zadarmo (pokud máte zásoby součástek). Teď už používám převážně jenom tento, ten předchozí už jen zřídka. Ale ten s OZ má výhodu, a to je malá spotřeba a dá se napájet z 9V baterie, kdežto tento potřebuje 15V a proud cca. 0,5A ale na spotřebu se u elektronek nehraje :D Ten měřáček je VU metr.

Schéma zapojení:

 

 

 

www.youtube.com/watch?v=fVlX8Ej4jPI Video s prototypem