Elektronkový AM modulátor

25.05.2017 21:47

Jednou tak přemýšlým, a najednou mi hlavou blýsklo jak by šel udělat jednoduchý AM modulátor s elektronkou. Takže jsem vzal papír a načmáral jak by to asi mělo vypadat. Pak jsem to zapojil a hle, ono to funguje, a jak! Princip je následující. V zapojení je použita elektronka heptoda, konkrétně ECH81 kterých se všude válí mraky a každý si myslí že jsou k ničemu. Heptoda má jak je známo pět mřížek, z toho dvě řídící. Vysokofrekvenční signál, tzn. nosná vlna se přivede na první řidící mřížku, a ta řídí proud elektronů přitahovaných z katody na anodu a zesílí tento signál. K modulaci nám poslouží druhá řídící mřížka, která nám bude v závislosti na přiváděném NF signálu (hudbě) brzdit a urychlovat proud elektronů již řízený mřížkou první. A to je v podstatě vše. Já jsem ještě využil triodu v elektronce, a to na zesílení modulačního NF signálu. Odpor v anodě je pro lepší výsledek lepší nahradit LC obvodem s ind. vazbou do dalšího stupně. Zvukově je na tom hodně dobře, řekl bych až hi-fi :D

 
Schéma zapojení: