Dvojčinný zesilovač s 2x6CC41 a 2xPL82

27.01.2017 17:21

Dostal jsem vrak snad nejlepšího ČS rádia, a to Filharmonie. Nefunkční šasí bez některých elektronek, takže jsem ho rozebral, a už mi bylo jasné co z něj vytvořím. Jak známo, filharmonie má koncový zesilovač dvojčinný (push-pull) s elektronkami PL82, a hraje velmi dobře, takže jsem se rozhodl udělat zesilovač z vymontovaných dílů a zapojený jako v rádiu, s nějákými úpravami. Hlavně jsem si musel dávat pozor při demontáží traf, aby si zakreslil a označil vývody. Pak jsem začal pracovat na šasí. To je zhotoveno z 1,5mm hliníkového plechu ve tvaru "U" a je rozděleno na dvě odmontovatelné části, kde šasí samotného zesilovače je 60mm vysoké, a šasí s trafy, zdrojem a konektory je vysoké 30mm, a to kvůli co nejmenší výšce celého zesilovače (aby kryt traf pak moc nevyčníval). Všechny díry byly vrtány ruční vrtačkou, né strojně. Pak začala montáž dílů, traf, konektorů,... Vše pasovalo dobře, a to vždy potěší a dodá trochu motivace :) Mezitím byly objednány nové elektronky. Musím se přiznat, zapojoval jsem ho nadvakrát, protože první verze byla moc velkej bastl a kmital (nedodržoval jsem zásady zemění atd.. :D ). Dokonce mě to naštvalo tak, že jsem ho komplet rozebral a začal znovu a snažil jsem se to udělat pořádně. Bastl je to i teď, ale až na pár vyjímek se dá říci že jsem splnil podmínky aby zesilovač fungoval správně. Součástky jsou letovány mezi patice, na zemnící očka a na pájecí lištu. Na DPS elektronkový zesilovač v žádném připadě nepatří. Zesilovač byl zapojen, a tak jsem ho mohl odzkoušet. Zasunul jsem obě 6CC41 do patic a měřil anodové napětí. Zezačátku vyletělo na cca 200V ale pak kleslo a ustálilo se na cca. 160V. Takže jsem ho okamžitě vypnul, protože v návodu k rádiu je udávané napětí na anodách 6CC41 50V. Původní srážecí odpor (R78) byl 27K a tak bylo nutno najít správnou hodnotu. Zapojoval jsem několik odporů do série, dokud jsem nedosáhl 50V na anodách. Celkový odpor pak byl 220K a protopil něco kolem 1W. Takže jsem dal dva 110K 2W odpory do série a mezi ně ještě kondenzátor 33uF 450V na zem. Možná vám příjde divné proč se tam předtím objevilo tak velké napětí, ale pro to je jednoduché vysvětlení, tato větev byla v rádiu zatížena ještě několikami elektronkami v přijímací části a tak napětí kleslo. Pak jsem na vstup pustil 1kHz a osciloskopem jsem sledoval co leze z předzesilovače, a byla to krásná sinusovka, takže jsem pokračoval v oživování. Můstek pro žhavení přezdesilovače je složen ze čtyř diod 1N4007, a původní selenové usměrnovače pro anodové napětí jsem nahradil malými křemíkovými můstky, což byla chyba. Na větvi napájejcí koncový stupeň se objevilo 250V, což bylo opravdu hodně přes čáru, a tak jsem tam musel dát srážecí odpor 300R, který jednak dost topil, a také na něm při vyšší hlasitosti vznikal vlivem většího odběru větší úbytek napětí a tím pádem zesilovač poměrně hodně zkresloval. Pak mě napadlo zkusit vyměnit křemíkový můstek za původní selén, a hele! Napětí se zmenšilo na 197V, což bylo jenom o 27V víc než je udávané v návodu (170V) a není to zase tak kritické. Takže odpor byl pryč a zesilovač pak už nezkresloval. Ale to jsem trochu předběhl. Přišlo na řadu seřízení proudů koncových elektronek do rovnováhy a to drátovým trimrem R66. Zapojil jsem miliampérmetry mezi napájecí větev a anody elektronek a měřil jsem. Na začátku byl jezdec v polovině dráhy, a tak jsem čekal, že když jsou elektronky úplně nové, že proudy budou cca stejné. Ale to jsem se příšerně zmýlil, protože proud jednou elektronkou byl cca 25mA a druhou cca 70mA a při otáčení trimrem se nic neměnilo. Pak jsem elektronky prohodil a i hodnoty na mA-metrech se prohodily, tak jsem usoudil že elektronka kterou teklo 70mA bude vadná (i když mi byly prodány jako nové). Naštěstí jsem sehnal 4 použité na vyzkoušení. Vyzkoušel jsem různé kombinace, a nakonec jsem našel dvě, u kterých šly proudy rozumně seřídit, a každou pak teklo 44,5mA (o 4,5mA víc než v manuálu), což se trochu podepíše na životnosti, ale zesilovač bude stejně hrát jen svátečně, tak 5x do měsíce. Tímto byl zesilovač seřízen, a přišlo n a pořádnou zkoušku, nejdřív sinusovkou, zátěží a osciloskopem, kde se objevilo jen malé zkreslení a pak konečně s hudbou. Hraje naproto krásně, korekce fungují velice dobře, akorát je v pozadí trochu slyšet brum, ale zesilovač ještě není úplně hotov, a tak si s tím zkusím pohrát. A teď indikátor vybuzení. V původní zamýšlené verzi mělo být nějáké magické oko, ale nakonec jsem se rozhodl pro ručičkový VU-metr. Ten jsem vytvořil pomocí malého ručkového voltmeru, přelepil jsem stupnici na VU, zapojení je zřejmé ve schématu. Ještě mu chybí kryt traf, knoflíky a dřevěné bočnice, až bude hotový tak to sem doplním. 

Schéma zapojení:

Momentální podoba:

Poděkování: Děkuji panu Janu M. z Hi-Fi klubu Liberec za poskytnutí součástek a rady při stavbě.