Dilema s koaxiálem

25.10.2016 16:15

Už od té doby co mám CBčko, přemýšlím jak dostat koaxiál mimo barák (bydlím v nájmu), bez požkození zdí apod. První co mě napadlo bylo použít husí krky ve kterých je tažen rozvod TV signálu. Po prohlédnutí celé trasy jsem zjistil že to nebude možné. Pak jsem dostal nápad, co využít přímo 75ohm koaxiál co už je natáhlý? Mělo by to fungovat i bez přizpůsobení, akorát by se odpojil od rozbočovače a tam by se už připojil RG-58. Ale to taky nešlo, nebyl možný fyzický přístup k tomu abych ho nějak dostal z baráku a k anténě. Další nápad byl použít dva kusy Cu pásku, které by se naohýbaly a skříply do těsnění okna. Na každém konci by pak byl konektor. Zeptal jsem se jednoho radioamatéra jestli by to fungovalo. Bylo mi řečeno že by byl problém s impedancí a plech by se samozřejmě choval jako zářič. Existují také ploché 75ohm průchodky co jsou dělané přímo do oken a pro TV. Ale pak jsem narazil na koaxiál RG-174, který má celkový průměr 2,8mm a dá se koupit v GESu. Takže jsem ho objednal a pokračoval takto. Udělal jsem malou krabičku z pocínovaného plechu (z plechovky od WDčka), do které jsem připevnil konektor SO-239 (samice k PL-259) a připájel k němu asi 70cm koaxu RG-174. Na spodek krabičky jsem nalepil oboustrannou lepící pásku a přilepil jsem ji ven na parapet. Drtivá většina plastových oken má zvenku na krajích takové záslepky, které když odcvaknete tak tam je otvor vedoucí dovnitř rámu. Toho jsem samozřejmě využil a protáhl jsem jím koaxiál dovnitř. Venku do krabičky jsem našrouboval 15m kabel RG-58 vedoucí k anténě a ukotvil na parapet. Pak jsem srovnal 174ku aby byla tak nějak rovně v rámu. Pak jsem zavřel okno a skřípl do něj kabel. A pak už jen stačilo na druhý konec 174ky připojit další RG-58, vedoucí k vysílačce. Odizoloval jsem oba kabely a střední vodiče spájel k sobě. Pořádně omotal izolačkou a na vrchu jsem spájel smotané opletení, a ještě přidal zbytek pocínovaného plechu který jsem omotal kolem spoje místo chybějcího opletení (zrovna nebylo víc konektorů :D). Zapojil přes PSV metr do CBčka, připojil anténu (1/4 drátový dipol pověšený ze stromu). Zapnul jsem vysílačku a na 20. kanále zaklíčoval. Poměr stojatých vln byl uspokojivý, 1,8! Tak snad jsem alespoň trochu pomohl při řešení tohoto problému :)