5-ti prvková YAGI pro 2m

18.12.2016 14:40

Na CB a KV jsem antény měl, ale na pásmo VHF 2m (144-146MHz) ještě ne. Už od doby co jsem se začínal  zajímat o antény, HAM a obecně o VF techniku se mi strašně líbila snad dnes nejpoužívanější anténa YAGI chcete-li YAGI-UDA. Něco jsem o ni nastudoval, a pak jsem se rozhodl že ji zkusím postavit na již zmíněné pásmo 2m. Moje požadavky byly, aby byla lehká a rozkladatelná, kvůli portejblům. Už nějáký čas mám v PC výborný program od VK5DJ na výpočet právě YAGI. Jednou už jsem podle něj stavěl 10-ti prvkovou YAGI na Wi-Fi a fungovala skvěle (možná ji sem někdy přidám). Program po zadání frekvence, průměru ohybu skl. dipolu, mezery dipolu, typu koaxu pro balun, průměru prvků, počtu direktorů, šířky ráhna a zvolení způsobu montáže prvků dokáže spočítat délku reflektoru a direktorů, rozměry dipolu (skládaného i jednoduchého), vzdálenosti mezi prvky, balun, vyzařovací úhel a toleranci. Pokud by byl o program zájem, napište mi do e-mailu a já vám ho pošlu, ale pokusím se ho spíš nahrát na web. Spočítanou jsem ji měl, tak přišla řada na nákup materiálu, a v tom jsem měl jasno, můj velice oblíbený hliník. Koupil jsem celkem asi 10m Al trubky o průměru 6mm a tloušťce stěny 1mm na reflektor a direktory, pak na skládaný dipol 2,2m tyče (plné) také o průměru 6mm, na ráhno 1,6m jeklu 20x15mm o tloušťce stěny 2mm a ještě 1m jeklu 15x15mm a tloušťce stěny 1,5mm na nějáký držák. Materiál přišel, druhý den jsem se vrhl na stavbu. 

Výpočet:

Délka koaxu na 

Nákres:

Řezání materiálu na rozměry:

Ráhno:

Již naohýbaný dipol, ohnutý podle plechovky:

Navrtané ráhno, řezání závitů na utažení prvků:

Prvky jsou od ráhna izolovány hadičkou na benzín:

Držáky pro dipol z plastu:

Upevnění dipolu:

Hotová anténa:

PSV mě docela překvapil :)

Závěr: Moje první směrová a složitější anténa, a myslím že na tyto poměry dopadla stavba dobře :)